PROFILE / プロファイル





Anne FERRERO / フェレロ アン
anne0ferrero@gmail.com

Born in France, based in Tokyo since 2011.
Project manager, community manager, editor, videographer, coordinator, and more...

フランス出身、2011年より東京を拠点に活動。
プロジェクトマネージャー、コミュニティマネージャー、編集、映像制作、コーディネーション等に従事。



CONTACT
CV / 履歴書

(Detailed resume available upon request / 詳細な経歴書はメールにて)

Employment / 職務経歴

MANGA EDITOR / マンガ編集者
AC MEDIA / KI-OON
2022 - 2025
Tokyo, Japan


COMMUNITY MANAGER & PROJECT MANAGER / コミュニティー・プロジェクトマネージャー
ASOBU
2019-2022
Tokyo, Japan


VIDEOGRAPHER / 映像制作

VERTIGO (ARCHIPEL)
2016-2019
Tokyo, Japan


VIDEOGRAPHER / 映像制作
ASSEMBLAGE
2013-2016
Tokyo, Japan


CONTENT CREATOR, TRANSLATOR, COORDINATOR / フリーランスコンテンツクリエイター、翻訳者、コーティネーター
FREELANCE
2011-2022
Tokyo, Japan


TV PRODUCTION ASSISTANT (INTERNSHIP) /
テレビ番組制作(インターンシップ)

TSS PRODUCTION
2011
Hiroshima, Japan


TV PROGRAM COORDINATOR / テレビ番組制作
NOLIFE
2007-2011
Paris, France



Conferences / 講演
BITSUMMIT X-ROADS (2022)
- Supporting the Game Community
Globally - asobu and Supporting
Case of "ElecHead" / 
世界へ羽ばたくゲームをサポートするコミュニティーasobuの紹介 と『ElecHead』のサポート事例』
(30 min Nintendo-sponsored session presented with Nama Takahashi)


GAME DEVELOPERS CONFERENCE 2022 INDIE GAME SUMMIT:
- Big in Japan, not in the West: The Difficulties of Cross-Cultural Appeal
(30 min online session)


CEDEC 2013
- More Japanese games, please! A shoutout from Europe to Japan's game developers. / 
日本のゲームが海外に通用しない」 なんてウソだ!~大人気の日本コンテンツの実態~
- It's a myth that Japanese games can't make it overseas! The reality of Japan's wildly popular content! / 
日本のゲームでもっと遊びたい!~ヨーロッパから日本のゲームクリエイターへのエール~
(2 x 60 min sessions presented with Florent Gorges and Masanobu Endo)





Skills / スキル

Languages / 言語 
- French / フランス語
- English / 英語
- Japanese / 日本語



- Project management / プロジェトマネジメント
- Community management / コミュニティマネジメント
- Marketing, PR / マーケティング・広報
- Coordination / コーディネーション
- Translation / 翻訳
- Editing / 編集
- Filming, video editing / 撮影・映像編集





Education / 
学歴

BACHELOR OF ARTS IN JAPANESE LANGUAGE AND CIVILIZATION
日本語・日本文明学士
INALCO (National Institute of
Oriental Languages and Civilizations)
2009
Paris, France


ASSOCIATE OF ARTS IN ART HISTORY AND ARCHAEOLOGY /
美術史考古学准学士
Paris 1 Panthéon-Sorbonne University
2003
Paris, France





Last Updated 25.07.15
SELECTED WORKS / 主なプロジェクト







1. Archipel Youtube channel (ex-toco toco tv)
2013-2019
Youtube channel exploring the worlds of Japanese artists and creators.
Through a variety of videos ranging from portraits, interviews, to longer-form documentaries, Archipel’s team aims at providing peeks into the universe of mangaka, illustrators, game creators, musicians (and more), in addition to insights on various aspects of Japanese culture.

Archipelは、日本のクリエイターとアーティストを題材としたドキュメンタリーを配信するチャネルとなります。ポートレイトからインタビュー、長編ドキュメンタリーまで、漫画やゲーム、アートなど、あらゆる領域のクリエイターの世界観に迫り、日本のカルチャーを配信することを目指しています。





2. toco toco series
2011 - 2018
Japanese creators guiding us in places that hold personal meaning for them.

Launched in 2011 as a bi-weekly TV show on the French channel Nolife, toco toco later reached a wider audience through its release on YouTube (toco toco tv) with English subtitles. The series concluded in 2018, boasting over 150 episodes. Its name comes from the Japanese onomatopoeia "toco toco" evoking the sound of strolling footsteps.

Over the years, hundreds of artists and creators were featured, sharing their cherished places and discussing their creative processes, inspirations, and careers.

The show's style evolved towards a more distinctive documentary approach. These numerous encounters with artists ignited our desire to explore longer-format documentary pieces and experimental videos, ultimately leading to the channel being renamed Archipel.


自身の思い入れのある場所を案内する日本のクリエイターたち。

2011年にフランスのテレビ局 Nolife で隔週放送の番組として始まった「toco toco」は、後にYouTube(toco toco tv)で英語字幕付きで公開され、より多くの視聴者に届けられました。このシリーズは2018年に全150話以上で完結。番組名の「toco toco」は、歩く足音を表す日本語のオノマトペ(擬音語)に由来しています。

長年にわたり、何百人ものアーティストやクリエイターが登場し、彼らの大切な場所を共有しながら、創作過程、インスピレーション、キャリアについて語り合いました。

番組のスタイルは、テレビ番組よりドキュメンタリー映画へと進化していきました。アーティストたちとの数多くの出会いは、長編ドキュメンタリーや実験的な映像作品を探求したいという私たちの思いに火をつけ、最終的にチャンネル名を「Archipel」へと変更するに至りました。





3. Branching Paths: A journey through Japan’s indie game scene
2016

Branching Paths is a documentary film chronicling the nascent Japanese indie game scene between 2013 and 2015, and features a mosaic of developers, publishers, and key figures shaping this dynamic movement.
Trailer here.

『Branching Paths』は、日本のインディーゲームに関わるデベロッパー、パブリッシャー、そして彼らに引き寄せられた多くの人々が織り成す世界を描くドキュメンタリー作品です。2013年から2015年にかけての初期の日本のインディーゲームシーンと、その活気あるムーブメントを形作った主要人物たちに焦点を当てています。
トレイラーはこちら




4. asobu indie showcase
2020, 2021, 2022
Born from the necessity of the COVID-19 pandemic, the asobu indie showcase was a bilingual (Japanese & English) digital event designed to highlight indie games and their developers when physical events were canceled. Held annually from 2020 to 2022, each edition aired on YouTube and Twitch.

In 2020 and 2021, the showcases were also accompanied by a dedicated Steam event page, culminating in a Steam sale in 2022, further amplifying visibility for featured games.

Every showcase introduced over 70 indie games from Japan and around the world, alongside dedicated 5-10 minute segments from sponsors like PlayStation, Xbox, Kowloon Nights, Shueisha Games, or Kodansha GCL. Viewers also enjoyed special video messages from famous game creators and mini live music segments. The event's impact extended beyond the broadcasts, achieving over 1 million impressions on Twitter in the week surrounding each showcase and earning features in major game media outlets both in Japan and overseas, including Kotaku, Rock Paper Shotgun, Famitsu, and 4Gamer.


新型コロナウイルス感染症パンデミックによりゲームイベントが中止となる中、『asobu indie showcase』はインディーゲームとその開発者に光を当てるべく生まれたバイリンガル(日本語・英語)のオンラインイベントです。2020年から2022年まで毎年開催され、各回はYouTubeとTwitchで配信されました。

2020年と2021年には専用のSteamイベントページも設けられ、2022年にはSteamセールも実施され、フィーチャーされたゲームの露出をさらに高めました。

各ショーケースでは、日本国内外から70以上のインディーゲームが紹介されたほか、PlayStation、XBox、Kowloon Nights、集英社ゲームズ、講談社GCLといったスポンサーによる5~10分の特別コーナーも設けられました。著名なゲームクリエイターからのビデオメッセージや、ミニライブミュージックコーナーも視聴者を楽しませました。本イベントの影響は配信に留まらず、各ショーケースの前後1週間でTwitter上で100万以上のインプレッションを獲得し、Kotaku、Rock Paper Shotgun、ファミ通、4Gamerなど国内外の主要ゲームメディアで特集されました。






© Anne Ferrero 2025